Ligg lågt

Tankar och reflektioner från andra sidan jorden

Aloha o Nationalism

Kategori: Allmänt

 Något som för mig e väldigt skumt med Hawaii är  hawaiansk nationalismen. den manifesteras oftast i form av aggressiva klistermärken, med slogans som "we grew here, you flew here", eller på t shirtar med tryck som "defend hawaii" med en kalashnikov under texten. Vad Hawaiianerna ska försvara sitt fosterland mot är lite mer oklart. Den Hawaiianska flaggan hänger oftast sida vid sida med den amerikanska och dem två kulturerna har sen länge blivit en. Turism kunde kanske vara nåt som gemene man har en moralisk plikt att försvara Hawaii mot. Japanska turister som flockas i hundratal kring sevärdheter o tar bilder på precis allt, överviktiga amerikaner som ligger på stränderna likt valrossar och klunkar i sig gigantisk muggar slush. Men samtidigt så är turismen oahus, ön som Honolulu e på, största inkomst källa.
 
Trots att ja gång på gång ser saker som ja kan tänka mig att ja verkligen skulle störa mig på, om de började kma turister till Jakan till exempel, så har Hawaiianerna en mentalitet, ett tänkande, jag aldrig stött på förut. Jag kan inte komma på ett bättre ord som beskriver detta tankesätt än de klyschiga aloha.
 
Vi står inför Gud. En otrolig gästvänlighet som välkomnar folk vart man än kom ifrån. Det var en av dem första sakerna ja La märke till, avsaknaden av rasism, dold som synlig, den verkade inte vara där. Jag hade hört om att vissa Hawaiianer kunde vara otrevliga mot vita men aldrig märkt de och hade bara träffat en person som varit med om det. Jag glömmer helt bort att jag inte är vit ibland, något jag annars ständigt tänker på i Sverige. Jag kan inte hitta en bättre anledning till detta fenomen än att det är ett samhälle utan en vit majoritet, eller bara en plats som aldrig blev kolonialiserad dvs ett av dem få platserna på jorden där befolkningen inte blivit indoktrinerade med ras tänkandet. När jag först kom hit så var det kanske första gången i mitt liv som jag kände mig priviligierad med att se ut som jag gör eftersom det inte längre var till min nackdel som det oftast är i Sverige. O kanske ännu bättre var att de flesta såg ut som mig. Jag har självklart alltid varit stolt över mitt ursprung och aldrig haft problem med mitt icke europeiska utseende. Synd att jag inte kan säga desamma om världen omkring mig.
 
På bilden ser man kailua Beach. Tungt ställe. 
 
Kommentera inlägget här: